Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Zielone PKP Intercity

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
14-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP Intercity

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Zielone PKP Intercity
fot. PKP Intercity
Kolej emituje 4 razy mniej dwutlenku węgla niż transport drogowy i blisko 5 razy mniej niż transport lotniczy. W PKP Intercity powyżej 80% taboru wcale nie emituje spalin. Już w 2026 roku spółka planuje wykorzystywać 100% prądu z odnawialnych źródeł energii, wykorzystywanej w zapleczach technicznych, warsztatach i innych budynkach. Z zielonej energii będą korzystały niedługo także pociągi przewoźnika.

PKP Intercity od kilku lat kupuje nowoczesne lokomotywy, składy i wagony oraz buduje przyjazną środowisku infrastrukturę postojową. Dzięki temu flotę przewoźnika zasilają już i zasilą w przyszłości nowe pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2. PKP Intercity oczekuje m. in. na dostawę 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych od nowosądeckiego Newagu. To pociągi, które pozwolą na ograniczenie używania silników spalinowych na trasach bez elektryfikacji. W trakcie jest także postępowanie na 42 piętrowe energooszczędne elektryczne zespoły trakcyjne z możliwością rozszerzenia zamówienia o następne 30 pojazdów.

Wypracowywane rozwiązania opierające się na odnawialnych źródłach energii mają umożliwić PKP Intercity wykorzystywanie na większą skalę w przewozach pasażerskich energii elektrycznej wyprodukowanej z OZE. Spółka planuje, by w 2026 r. 25% energii trakcyjnej, czyli tej wykorzystywanej do ruchu pojazdów przewoźnika, pochodziła właśnie z OZE. Warto podkreślić, że udział procentowy energii z OZE w wolumenie energii trakcyjnej będzie stale rósł, aby w 2030 roku stanowić 50% całości.

OZE nie tylko w trakcji

PKP Intercity stale rozwija sieć stacji postojowych oraz zapleczy technicznych, które mają bardzo duży wpływ m.in. na utrzymanie taboru. Obecnie PKP Intercity dysponuje blisko 20 stacjami postojowymi, które w zależności od swojego zastosowania każdego dnia zapewniają odpowiednie wsparcie techniczne.

W minionym roku spółka zakończyła inwestycje związane z przebudową infrastruktury własnej w Krakowie, Szczecinie czy Wrocławiu. W wyniku tych inwestycji powstały m. in. dwie nowoczesne, ekologiczne myjnie. Wykonując modernizacje bądź rozbudowę swoich stacji postojowych PKP Intercity uwzględnia rozwój instalacji fotowoltaicznych, które produkują energię z odnawialnych źródeł wykorzystywaną na potrzeby własne przewoźnika. Takie działanie pozwala m. in. optymalizować koszty. Wybudowane myjnie zostały także wyposażone m.in. w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki.

Nowoczesne zaplecza techniczne to redukcja negatywnego wpływu na otoczenie poprzez mniejszą emisję spalin, hałasu czy szkodliwych substancji. Plany spółki zakładają, że już w kolejnym roku 100% energii nietrakcyjnej będzie pochodziła z odnawialnych źródeł energii.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przetarg na naprawę rewizyjną EP09. Jedna i droga oferta

Tabor i technika

Przetarg na naprawę rewizyjną EP09. Jedna i droga oferta

Mikołaj Kobryński 13 lutego 2025

PKP Intercity przymierza się do naprawy głównej 35 wagonów sypialnych

Tabor i technika

Zderzenie pociągów w Stargardzie. Brak ofiar

Pasażer

Zderzenie pociągów w Stargardzie. Brak ofiar

Roman Czubiński 11 lutego 2025

PKP Intercity. Pierwsza dwutrakcyjna Gama z Pesy w budowie

Tabor i technika

Zobacz również:

Przetarg na naprawę rewizyjną EP09. Jedna i droga oferta

Tabor i technika

Przetarg na naprawę rewizyjną EP09. Jedna i droga oferta

Mikołaj Kobryński 13 lutego 2025

PKP Intercity przymierza się do naprawy głównej 35 wagonów sypialnych

Tabor i technika

Zderzenie pociągów w Stargardzie. Brak ofiar

Pasażer

Zderzenie pociągów w Stargardzie. Brak ofiar

Roman Czubiński 11 lutego 2025

PKP Intercity. Pierwsza dwutrakcyjna Gama z Pesy w budowie

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5